Het Kleurenmonster

Oei wat is dat daar aan de bank? Er ligt daar een geel lint. Heel nieuwsgiering gingen we op zoek van waar het gele lint kwam. Achter de kast ontdekten we het Kleurenmonster. Het was helemaal in de war.

Hij vroeg of we hem konden helpen. Alle kleuren en emoties zaten door elkaar.

Het GELE Kleurenmonster voelt zich BLIJ

  • Wat is blij zijn? Hoe moet je kijken? We probeerden het allemaal uit. Dat was niet zo moeilijk om blij te kijken. We gingen op zoek naar allemaal gele dingen in de klas.
  • We knipten gele strookjes en daar maakten we een blije zon mee.

Het BLAUWE Kleurenmonster voelt zich VERDRIETIG

  • Ook Anna deed mee met blauw. Allemaal probeerden we om verdrietig te kijken. Dat was niet altijd gemakkelijk omdat zonder lachen te doen. We gingen ook opnieuw op zoek naar blauw in de klas en in onze kledij.
  • We leerden de techniek tamponneren: op en neer op het blaadje met verschillende soorten blauw. We mochten zelf mengen.

In de klas vonden we een zakje met allerlei parels. Wat zou er met al die kleurtjes gebeuren als we dat in water deden. Spannend… We vonden het nadien superleuk om met de parels te mogen spelen op de lichttafel.

Het RODE kleurenmonster voelt zich BOOS

  • Boos kijken vonden we niet zo gemakkelijk. We gingen net zoals de voorbije dagen weer op zoek naar allerlei rode spullen in de klas. Anna die heeft rode schoenen en een rode jas.
  • Als we boos zijn, willen we soms wel eens iets stuk maken. Dat mag normaal gezien niet, maar toch mochten wij boos een blaadje in stukjes scheuren.
  • We sloten die boze dag af met wat yoga. We telden tot 3 om al die boze monstertjes weg te jagen.

Het ZWARTE Kleurenmonster voelt zich ANGSTIG

  • Net als het Kleurenmonster keken wij ook eens heel bang.
  • Wie durfde er voelen in de grote doos. Misschien zat daar wel een grote spin in of iets anders waar we bang van waren. Gelukkig was het toch niet zo eng zoals we eerst dachten, het was maar een spons.
  • We hielpen ook het Kleurenmonster door het donkere bos langs de stapstenen. Met de dobbelsteen konden we zien hoeveel stapjes het Kleurenmonster mocht doen.
  • Met de knikkerverftechniek maakten we ons kleurenmonster helemaal zwart.

Het GROENE Kleurenmonster voelt zich KALM- RUSTIG

  • Anna voelde zich helemaal Zen, rustig, kalm. Maar niet alleen Anna, ook de vriendjes wisten heel goed hoe dat voelde.
  • We luisteren naar het verhaaltje van Blauwtje en Geeltje die knuffelden. Hoe gek… dat werd… He, waar waren ze naar toe? blauwtje en geeltje.wmv – YouTube.
    Wij mochten op een blaadje ook Geeltje en Blauwtje laten knuffelen en zo kregen wij een groen Kleurenmonster.

Het ROZE Kleurenmonster voelt zich VERLIEFD

En toen alle kleuren weer uit de war waren, dan voelde het Kleurenmonster zich precies een beetje raar. Hij had wat kriebeltjes in de buik. Welk gevoel zou dat zijn? Hij werd helemaal roze. Hij was verliefd…

Kijk eens hoe verliefd wij kunnen kijken.  We vertelden wie we graag zien. En maakten met monodruk een roze Kleurenmonster.

En toen alle Kleurenmonsters aan bod waren gekomen, zongen we een heel leuk liedje over het Kleurenmonster. En toen mochten alle Kleurenmonsters samen dansen.  Kleurenmonster – YouTube

We verwelkomden ook nog Marie en Axelle in onze klas.

De Bever Centrum

Kleuter, 1e, 2e en 3e leerjaar

4e, 5e en 6e leerjaar

De Bever Kapelhoek

Kleuter en lager